Hoe kies je een racefiets?

07-06-11
Afgetrainde, vaak graatmagere mannetjes die op heroïsche wijze reusachtige Alpen- of Pyreneeënreuzen, hevige rukwinden of Bijbelse hoosbuien trotseren.

Het is de charme en romantiek van het wielrennen, een sport die zeker op het Europese continent (ondanks alle dopingschandalen) in veel landen kan rekenen op een bovengemiddelde belangstelling van pers en publiek. Een belangstelling die vaak passief, maar ook regelmatig actief van aard is. Ook Nederland herbergt een behoorlijk legertje trimmers dat er elke week gemotiveerd met de racefiets op uit trekt.
Een eerste vereiste om je - recreatief of in wedstrijdvorm - op de wielersport te storten is het hebben van een deugdelijke racefiets.

De basisvorm van de racefiets is sinds zijn introductie omstreeks 1880 eigenlijk amper veranderd. De vorm van het frame lag met de komst van het ‘ruitframe’ (een stelsel driehoeken) rond 1880 min of meer vast. Afwijkende vormen, zoals het Deense Pedersen-frame en, meer recent, de frames van de Engelsman Alex Moulton, zijn wel blijven bestaan, maar hebben in wielerkringen nooit echt breed ingang gevonden.

Toch zijn er vandaag de dag dermate veel racefietsen op de markt dat het zeker voor beginnende trimmers niet altijd even gemakkelijk is om een keuze te maken uit het ruime aanbod.
Wat moet je bijvoorbeeld uitgeven voor een fiets? En aan welke technische eisen moet hij voldoen?

Het antwoord op deze vragen hangt grotendeels af van de gebruiksintensiteit en de aard van de gekozen parkoersen. Zo is de Gazelle SPN:1 een uitstekende fiets voor de beginnende renner. De prijs is goed te behappen, terwijl de 27 versnellingen ruim voldoende zijn om op veel terreinen goed uit de voeten te kunnen.
Fietsen als de lichte, amper negen kilo wegende Carraro 942 Valles SLX of de Cube Agree GTC (die als topfiets uit de bus kwam in de prijsklasse 1499-2499 euro van de Telegraaf Fietstest 2011) zijn al wat meer gemodelleerd naar de wensen van meer veeleisende fietsers, terwijl de ambitieuze trimmer of amateurwielrenner zich met de ultralichteCannondale Super Six HM Team een ware prof kan wanen. Op deze peperdure, kwalitatief hoogwaardige fiets won de Italiaanse vedette Ivan Basso in 2010 namelijk de loodzware Ronde van Italië. Maar de prijs is niet altijd het ultieme criterium in de wereld van de racefietsen. Met name veel Italiaanse (vaak op vrij ambachtelijke wijze vervaardigd) en Amerikaanse merken spelen met hun prijzen handig in op de trendgevoelige actualiteiten binnen het wielerpeloton. Het kan best zijn dat een peperduur model flink in prijs zakt nadat een van de goden uit het profpeloton overstapt op een nieuw speeltje. Het loont dus soms om even geduld te hebben…

Kijk op onze vergelijkingspagina's voor een totaal overzicht van modellen en merken.

Heeft uw aanvullingen op ons aanbod of tips over het aankopen van een racefiets laat ons dit weten.

Reacties op 'Hoe kies je een racefiets?'

mLPvGTAPh8 zegt:

mungkin gak ngaruh gan, kita lihat aja hasilnya, betul gan, semua terserah kepada Allah swt, semoga ibu dan bayinya diberikan kesehatan dan kelancaran dalam peinalrsannya, aamiin, thanks gan, jangan lupa mmpir lagi klo sdah lahir :)

Geplaatst op: 24-06-2016 17:38
Dit bericht is niet OK!
FR0vOiDr zegt:

At last, somenoe who comes to the heart of it all

Geplaatst op: 25-06-2016 03:58
Dit bericht is niet OK!
2fGQC5YLrtF zegt:

A Peel fave, and one of the best of the local coliimatpons of the period. These things bring home how dead trendy London was in comparison, and Manchester by now was little better. An excellent LP, full of bands who should have been bigger but were fresh because they weren't bigger. Thanks again.

Geplaatst op: 25-06-2016 05:25
Dit bericht is niet OK!
NWurrrXqkpF zegt:

I'm imseepsrd you should think of something like that

Geplaatst op: 23-10-2016 16:52
Dit bericht is niet OK!
Reken de som uit Geef een nieuwe code